Růžový supermarket
Nic nebývá jen růžové, diskutovat je potřeba i o možných negativech a alternativách.
V současné době se rozhoduje o možnosti stavby nového supermarketu v blízkosti Černého koně. Nový Lidl z pohledu občana nabídne nový sortiment zboží, může pomoci tlačit ceny dolů, má přeměnit nevábný kout města na místo s novou výsadbou a možností parkování (zmizet má i problematický Tanvald), rozšíří prostor frekventované křižovatky, kde dnes mají problém vytočit se kamiony (jedoucí obvykle trasu Náchod-Trutnov), investor je schopen stavbu realizovat během krátkého období. A bez růžových brýlí?
Tak tedy počet nakupujících lidí v Červeném Kostelci je stálý, nový obchod může do místa přitáhnout buď zákazníky z okolí či přetáhnout zákazníky z blízkých obchodů již existujících. První možnost v místě znamená zvýšení objemu dopravy, druhá možnost ztráty konkurenceschopnosti/rušení některého ze současných obchodů (oželení možnosti nákupů na Koubovce?). Mluvíme-li o využití "mrakodrapu", zcela logicky se nabízí využít jeho prostory třeba i pro provoz supermarketu. Ten však má stát vedle něho? Ideální není křižovatka u mateřské školky, žádoucí není ani zvýšený provoz v její bezprostřední blízkosti (ten jistě bude ještě intenzivnější). Místem bez supermarketu lze zvažovat vedení nové dopravní spojky na Náchod.
My takové varianty zvažujeme, diskutujeme o nich. Pakliže místní zastupitelé proti stavbě nic nenamítají, lze očekávat souhlasné stanovisko i z např. krajského úřadu. Nový supermarket ani nemusí fungovat dlouho, co potom?
Proti stavbě supermarketu se také otevírá výzva (Mgr. Novák), jež jen pro doplnění stojí za zveřejnění. Nejde o stanovisko místní ČSSD.
Věc: Vyjádření ve smyslu §76 Odst. 7 zákona č. 100/2001 Sb., O posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících předmětů, ve znění pozdějších předpisů
Předmět: Oznámení záměru „Obchodní centrum RENT Group Červený Kostelec“
Dovoluji si upozornit na dvě závažné skutečnosti, ke kterým je třeba při posuzování návrhu přihlédnout.
1) Na sousedním pozemku st. parc. č. 287/13 se nachází budova tzv. továrního mrakodrapu akciové společnosti z roku 1927, která je v současné době předmětem řízení Ministerstva kultury ČR na prohlášení za kulturní památku. Ve smyslu §3 odst. 3 zákona č. 20/1987 Sb., O státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů, je vlastník stavby je povinen od doručení vyrozumění až do rozhodnutí ministerstva chránit stavbu před poškozením nebo zničením a oznámit ministerstvu každou zamýšlenou i uskutečněnou změnu jejího vlastnictví, správy nebo užívání. De facto se k této stavbě do rozhodnutí přihlíží jako k památce. Domnívám se, že je třeba k této skutečnosti přihlížet i při realizaci záměrů na sousedních pozemcích a vyžádat stanovisko Ministerstva kultury ČR nebo Národního památkového ústavu.
Ze západní strany k prostoru oznámeného záměru přiléhá ulice Boženy Němcové, která je urbanisticky nejcennější částí Červeného Kostelce se třemi prohlášenými památkami – kostelem sv. Jakuba Většího se zvonicí, domkem Boženy Němcové čp. 127 a klasicistním domem akademického malíře Gustava Vacka čp. 34.
Oznámený záměr v případě prohlášení budovy na st.p.č. 287/13 poškodí přímý vizuální kontakt všech výše uvedených památkových objektů a znemožní budoucí důstojné řešení tohoto prostoru.
2) Ze západní strany přiléhá území tzv. Smíšených ploch centra města. Toto území nebylo blíže řešeno územním plánem a má se stát předmětem samostatné urbanistické studie.
Z hlediska hustoty dopravy v centru města lze vycházet z údajů šetření Ředitelství silnic a dálnic z roku 2005, dle kterého dosahovala intenzita dopravy na silnici I/14 v úseku Náchod – Červený Kostelec 6863 vozidel za 24 hodin. Na výjezdu z Červeného Kostelece ve směru Rtyně v Podkrkonoší to bylo 4125 vozidel za 24 hodin.
Tato intenzita dopravy je předmětem zvýšené hlučnosti. Podle hlukových map Ministerstva zdravotnictví ČR dosahuje hlavní silnice I/14 na výjezdu z Náchoda ve směru Červený Kostelec 65 – 70 dB v pásu 50m na obě strany komunikace. Totéž lze předpokládat i při průjezdu Červeným Kostelcem v prostoru křižovatky ulic Náchodská, Boženy Němcové a Jiráskova. Hlučnost tedy dosahuje limitních hodnot.
Předkládaný záměr předpokládá zvýšení zátěže o dalších 500 vozidel denně. Vzhledem k nedávnému otevření obdobného nákupního centra na západním okraji centra města, bude v případě realizace tohoto záměru centrum nežádoucím způsobem sevřeno dvěma zdroji, generujícími přibližně 1000 vozidel denně.
Je evidentní, že rozdíl v intenzitě dopravy na vjezdu a výjezdu z Červeného Kostelce ve směrech Trutnov a Náchod lze přičíst na vrub spádovosti Náchoda a Červeného Kostelce. Nejde tedy o tranzit. Z hlediska hluku proto nelze očekávat razantní snížení jeho hladiny pod úroveň limitů ani do budoucna po odklonění tranzitu Trutnov – Náchod.
Závěr
Vzhledem k absenci koncepce městského jádra je zřejmé, že v případě realizace nákupního centra dojde k výraznému omezení možností budoucího optimálního řešení, a to jak z urbanistického a památkového hlediska, tak zejména v oblasti dopravy a s ní spojeného hluku a kvality ovzduší.
Z výše uvedených důvodů dojde realizací záměru k trvalému poškození kvality života v centru Červeného Kostelce. Dokumentaci stavby je proto nutné doplnit o hodnocení variant umístění do okrajových částí města, optimálně do prostoru průmyslové zóny západně od intravilánu města.
(poznámka: odkazované fotografie s komentáři jsou z léta 2008)