Elektromobilita na maloměstě?
Různá vozidla jezdí na benzín, naftu, plyn či na elektřinu. Běžný člověk si těžko kupuje tramvaj, trolejbus, metro či elektrickou lokomotivu a jeho povědomí s posledním zmíněným pohonem příliš nepracuje. Vývoj dnes ale přináší také větší perspektivu vozidel na baterie.
Největší efekt má elektrický pohon ve velkých městech, kde elektrická vozidla neznečišťují ovzduší, při stání nespotřebovávají "palivo" a u některých vozidel se část energie může efektivně vracet při jejich brždění (zvláště výhodné u kopcovitého terénu). Nejen v rámci oranžové ekoplatformy se na výhody elektromobilů snažím dlouhodobě upozorňovat.
Nejlépe dostupné "elektromobily" jsou dnes elektrická kola. Jsou pochopitelně dražší než kola klasická. V naší krajině Podkrkonoší, Broumovska či podhůří Orlických hor ale řadě lidí mohou lépe zpřístupnit požitek z cyklistiky a pomoci třeba i rozvoji regionu. Možnost elektrického dobíjení je zajímavá upoutávka pro místa k občerstvení při cyklistických trasách, i když mnozí provozovatelé nad něčím tak jednoduchým mohou dosud nedůvěřivě kroutit hlavou. Zjevný efekt se uplatňuje hlavně když elektrické kolo nahrazuje využití automobilu. V rámci programů známých jako zelené úřadování pak i v tomto mohou jít příkladem lidé z městských radnic a úřadů. Elektrická kola mohou využívat i zaměstnanci k pohybu po rozsáhlejších areálech (větší podniky či třeba areál ZOO), perspektiva se nabízí pro pracovníky pošty či některé rozvážkové služby. Elektrický pohon již není výsadou pro velká města.